Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Kreatif Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN 05 Salamae Kota Palopo
Keywords:
Development, puzzle media, beginning readingAbstract
This thesis discusses research into the development of creative puzzle learning media in beginning reading material for class I at SDN 05 Salamae, Palopo city. This research aims to: (1) Analyze the need for creative puzzle media in beginning reading materials (2) Find out the level of validity of creative puzzle learning media in developed beginning reading materials (3) Find out the level of practicality of creative puzzle learning media in developed beginning reading materials tested. This type of research is Research and Development (R&D) research using the ADDIE development model of 5 stages, namely: analysis, design, development, implementation and evaluation stages. This research was carried out in 2023 involving 22 class I students at SDN 05 Salamae. Meanwhile, the object of the research is creative puzzle learning media which was developed according to student needs. Research data was collected through questionnaires, interviews and tests and then analyzed qualitatively and quantitatively. Based on the results of the validity of creative puzzle media which has been validated in categories, design experts get a score of 73% in the valid category. Meanwhile, linguists got a percentage score of 96% in the very valid category. The results were very satisfying and positive with the final score obtained from the practicality test results being 95.09% in the very practical category and the class I teacher with the score obtained from the practicality test results being 82% in the very practical category.
References
Alzanah, L., & Dewi, H. I. (2022). Pengembangan Puzzle Kreatif Untuk Media Pembelajaran Anak Sekolah Dasar’. Jurnal IKRAITH-HUMANIORA, 6(2), 126–35.
Amalia, D., & Napitupulu, S. (2022). Pengembangan Media Puzzle Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas IV SD 101899 Lubuk Pakam’. EduGlobal/ Article/ View/1185%0Ahttps://Www.Jurnal-Lp2m.Umnaw.Ac.Id/Index.Php /EduGlobal /Article/Download/1185/779, 01(20), 120. https://www.jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/
Cahyono, B., Tsani, D. F., & Rahma, A. (2018). Pengembangan Buku Saku Matematika Berbasis Karakter Pada Materi Trigonometri’. Jurnal Phenomenon, 08(2), 185–99.
Hanah, A. (2022). Meningkatkan Keterampilan Membaca Pada Anak. Jurnal Latihan Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pengajarannya, 1(1), 1-7.
Mahnun, N. (2020). Media Pembelajaran : Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran (pp. 262–74). https://doi.org/10.4236/ce.2020.11302
Muhammad Guntur, et al. (2023). Pengembangan bahasa pada anak usia dini Selat Media, 2023.
Nurhamsih, F., & Mirnawati, S. (2019). Peningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis Permulaan Melalui Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar’. Didaktika:Jurnal Kependidikan, 8(1), 37–50,. https://doi.org/10.58230/27454312.66
Nurhasanah, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Puzzle Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Diss. UIN RADEN INTAN LAMPUNG, 2022.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.
Putri, A., Rambe, R. N., Nuraini, I., Lilis, L., Lubis, P.R., & Wirdayani, R. (2023). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca di Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3 (2), 51-62.
Rahmandani, et al. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Membaca Permulaan Untuk Siswa Kelas I SD Negeri 90 Palembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 4.4 (2022): 1545-1550. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5571
Tastin, T., Sholikhah, H. A., & Sulastri, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sd Negeri 77 Prabumulih’. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 14(2), 157–68. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v14i2.1586
Downloads
Date published articles:
Cite on this Journal:
Issue
Section
License & Copyright
Copyright (c) 2024 Nurul Mujtahidah, Munir Yusuf, Muhammad Guntur, Nurul Aswar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Pernyataan Lisensi CC BY 4.0
Anda diperbolehkan:
- Berbagi — menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun;
- Adaptasi — menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial.
Pemberi lisensi tidak dapat mencabut ketentuan di atas sepanjang Anda mematuhi ketentuan lisensi berikut ini.
- Atribusi — Anda harus mencantumkan nama yang sesuai, mencantumkan tautan terhadap lisensi, dan menyatakan bahwa telah ada perubahan yang dilakukan. Anda dapat melakukan hal ini dengan cara yang sesuai, namun tidak mengisyaratkan bahwa pemberi lisensi mendukung Anda atau penggunaan Anda.
- Tidak ada pembatasan tambahan — Anda tidak dapat menggunakan ketentuan hukum atau sarana kontrol teknologi yang secara hukum membatasi orang lain untuk melakukan hal-hal yang diizinkan lisensi ini.